Dropp frokosten

Debattinnlegg i Aftenposten 3. august 2010, et resultat av flere års med interesse for trening og ernæring. Siden dette innlegget var på trykk er det publisert flere overbevisende studier som støtter innleggets hovedbudskap: dropp frokosten.

De antatte helsegevinstene ved frokost og mange, små måltider mangler basis i forskning.

Hellige kuer. Du har sikkert hørt det tusen ganger før. Frokosten er dagens viktigste måltid og hyppige måltider øker forbrenningen. Det er langt på overtid for at disse hellige kuene i norsk kostholdsbevissthet, slaktes en gang for alle.

Screenshot 2014-09-16 18.24.38

Fedme er et stadig økende problem både for individ og samfunn.

Folkehelseinstituttet melder at over halvparten av norske 40-45-åringer er overvektige, og utviklingen ser ikke ut til å stoppe opp. Det er solid dokumentasjon som viser negative effekter av overvekt på forekomsten av hjerte- og karsykdommer, diabetes, høyt blodtrykk, visse kreftformer og ledd- og belastningsskader. For ikke å snakke om de psykiske effektene, svekket livskvalitet og et kortere liv.

Vi er evolusjonært utviklede matmonstre i en tid som krever puritanere

Spiser for mye. Det er flere grunner til at folk sliter med å holde vekten, men den fysiologiske årsaken er klar. Vi inntar i stadig større grad mer energi enn kroppen trenger. Vektoppgang skyldes at vi spiser for mye.

Til tross for dette enkle regnestykker greier vi ikke begrense fedmeepidemien som sprer seg som en ondartet svulst over det ganske land.

Det er åpenbart at mye av problemet ligger i den ubegrensede tilgangen på mat. Vi lever i et overflodssamfunn som våre kropper ikke er i nærheten av å være tilpasset for.

Matmonstre. Vi er evolusjonært utviklede matmonstre i en tid som krever puritanere. Mens våre forfedre brukte mesteparten av sin tid og krefter på å skaffe nok mat til å overleve, kan vi i dag dekke vårt dagsbehov for kalorier ved å innta en burgermeny fra Burger King med påfølgende dessert fra Deli de Luca.

Likevel er forklaringen mangelfull. Slanking er i Norge blitt en millionindustri. Likevel oppnår en marginal andel av dem som slanker seg sine mål om varig vektnedgang. Dette skyldes feilinformasjon.

Vi vet at for å takle fedmeepidemien må folk spise mindre mat og/eller bevege seg mer. Likevel fastholder Helsedirektoratet at frokost er dagens viktigste måltid, og titt og ofte kan man lese at for at kroppen skal «opprettholde» forbrenningen, så må du spise lite, men ofte. Et dypdykk i forskningen viser at disse rådene ikke bare er feilslåtte, men også kan ha den motsatte effekt.

Forbrenningen. At frokost og små, hyppige og regelmessige måltider skal øke forbrenningen, baserer seg på en logikk om at det er viktig med jevne mellomrom å sette i gang forbrenningen. Spesielt er dette viktig etter en lang faste, som dine åtte timer i horisontalen. At dette ikke er bevist, ser ikke noen til å bry seg nevneverdig med.

Feilen ligger i en tro på at sammenhenger utgjør årsaker og en misforstått kort tidshorisont for menneskets fysiologi. At måltidsfrekvens skulle øke forbrenningen er grundig motbevist i nyere forskning. Blant annet en studie fra Norges idrettshøgskole som viste at tre måltider var like effektivt som seks måltider for å «opprettholde» forbrenningen, har gitt solid støtte til avlivningen av denne myten.

Trenger ikke. Videre blir funn som viser at kroppen «setter i gang forbrenningen» ved frokost, irrelevante i et tjuefire timers perspektiv. Vi forbrenner en konstant mengde av maten vi inntar, uavhengig av om inntaket skjer på morgen eller kvelds. Det er ikke slik at kroppen trenger å vekkes fra en slumrende tilstand om morgenen.

En studie publisert i British Journal of Nutrition i 2008 viser dette og mer til. For alle testpersonene i studien holdt forbrenningen seg på det samme nivå etter tre døgn, som 12 timer, uten mat.

Faktisk kan det motsatte være tilfellet. En banebrytende studie publisert i The American Journal of Clinical Nutrition i 2007 viser at de som spiste ett (!) måltid om dagen faktisk gikk ned mer i fettmasse enn de som spiste tre måltider, kontrollert for hvor mye de spiste.

Ekstra kilo. Fokuset på å spise frokost og spise ofte, er fullstendig motstridende med de overveldende bevisene for at det er overinntak av energi som er avgjørende for overvekt.

Kutt frokosten med god samvittighet, det kan spare deg for noen ekstra kilo.

Advertisements

1 Comment

Filed under kosthold, leserinnlegg

One response to “Dropp frokosten

  1. Pingback: Frisk uten frokost | Aksel Braanen Sterri

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s